vrijdag 23 november 2012

thanksgiving

Het was vroeg opstaan geblazen, want deze ochtend moest er al heel wat gekookt worden. Ik ben begonnen met de puree, bloemkool met witte saus, groenten mengeling van wortel, summersquash en courgette, dan tussendoor even stuffing gemaakt voor in de kalkoen. Dit was nog vrij simpel; butternut squash, ajuin, verse basilicum en dille en dan een broodmengeling erbij en het vocht van chicken broth. Dan nog even verse appelmoes gemaakt en boontjes met spek. Omdat het de eerste keer was dat ik zo een kalkoen maakte, en de oven hier niet gemakkelijk te regelen valt ( de temperatuur is altijd veel minder dan het moet zijn), heb ik ook nog een stoofschotel gemaakt met puree, champignons en gehakt met een kaassaus erover. En als laatste cranberriesaus, wat overheerlijk was en niet te zoet. Tegen 1 uur, 2 uur later, was ik klaar met alle groenten. En kon ik de kalkoen onder handen nemen. Ik heb voor niks eigenlijk een recept gevolgd, enkel voor de kalkoen heb ik een beetje de handleiding gevolgd van de kip in de oven die we gemaakt hebben in de kookles. Althans toch voor het vasthechten van de poten en het losmaken van de huid van de filets. Ik heb onder de huid, mosterd gewreven en overal bovenop ook! de stuffing erin en wat verse kruiden en ajuin rond en de oven in!
Tegen half 3 kwamen Arianne en Peadar meevieren, we hebben eerst wat hapjes gegeten en spelletjes gespeeld met de playstation. Toen het tijd was om aan tafel te gaan, nog even een mosterdsaus gemaakt met de jus en klaar was kees!
Het eten was geweldig! Heel leuk om Peadar en Arianne te horen zeggen dat ik beter een restaurant zou openen. Ze waren heel tevreden en wij ook. Na een voldane maaltijd hebben we met ons 6, carcassonne gespeeld. Peader en Owen waren de winnaar... opnieuw, ze hebben elk spel gewonnen die avond! Arianne had pecan pie en pumpkin pie gemaakt en dat hebben we gegeten als dessert, samen met wat Belgische pralines. Een heel leuke dag en avond en zo voor herhaling vatbaar!







1 opmerking:

  1. gezellig met wat vrienden,zien er toffe mensen uit(mooie vrouw)het eten ziet er verschrikkelijk lekker uit ,zit hier te watertanden en het is nog maar 9 uur hier.uw ventje is toch wel vermagert? (de mijne ook,bang dat hij terug in een depressie gaat belanden) we zijn blij dat alles daar goed gaat met jullie (als je een goede relatie heb met jullie 4 kun je overal leven he (wel spijtig voor degene die achter blijven)nog zeer veel geluk daar met je gezin.gr.M.W.

    BeantwoordenVerwijderen